[EN]
Sorry for my not very good knowledge of the language, Google partially used the translator.
Good day for everyone. Let me turn to you for help with a possibly strange problem.
The situation is as follows:
The object is exported, all with standard parameters - Z-up templates, the right-handed system and all that (image 1). (flip normals tried).
Material and texture settings are also typical (screen 2 and 3).
image #2
image #3
There is a certain “gold standard” object of authorship Mosckur, which works correctly (image 4) and exported, made by me, which does not work correctly (image 5). Both have the same material parameters when checking, both have the same normal direction. (image 4 and 5, respectively).
Image #4
Image #5
And if the problem as such is not visible in the 3D editor, then in the OMSI Editor itself, there is a striking difference in their behavior, and if the objects are rotated at 0, the problem is not noticeable, but then when it turned 90 / -90 degrees, the problem is clearly visible, the object becomes sharply darker. Moreover, the "gold standard" object does not show such properties. (Image 6)
There is still interesting sagging. When you hover over objects, they are highlighted, and here it becomes clear that in the case of an exported object (screen 7) and the "gold standard" object (screen 8), the objects manifest themselves in different ways. The first is highlighted completely, filling all the components of the .sco structure, the second is only the base, but there is no aperture. As if for the "gold standard", the aperture object is a more separate part of it than its base, although in both cases it is different o3d, included in the general .sco and appearing with a red signal.
Image #7
Image #8
A little side view (screen 9).
Currently sco configs are identical, except for the names of objects. I also tried to export from a scene in which there are no other objects. I also tried to set up lighting sources and world lighting settings (world). (did not help). I tried to convert .x - .o3d with various converter settings (nothing helped).
I got the impression that it’s like the "gold standard" is not affected by lighting, but it affects mine, but how can I avoid it? What has been done wrong and how to fix it? Something needs to be fixed in the material? Or should it be exported somehow differently?
p.s.
I do not substitute, pursue, assign any rights or anything else to intellectual property, appropriation of other people's merits, works, etc., I do not plan, just as I do not plan to receive any benefits, etc. All rights, merits and honors for works, according to scripts, objects, textures and other belong to the author of the "gold standard", Mr. Moskur.
------
[RU]
Всех приветствую, какое время суток не было бы за вашим окном. Позвольте обаратиться к вам за помощью с возможно странной проблемой.
Ситуация следующая:
Экспортируется объект, все по стандартным шаблонам Z-up, право-рукая система и все такое (скрин 1). (flip normals пробовала).
Настройки материала и текстуры, тоже типовые (скрин 2 и 3). Есть некий "золотой стандарт" объект авторства Mosckur, который работает правильно (скрин 4) и экспортированный, сделанный мной, который работает не правильно (скрин 5). Оба имеют одинаковые параметры материала при проверке, оба имеют одинаковое направление нормалей. (скрин 4 и 5 соответственно).
И если в 3D редакторах проблемы как таковой не видно, то в самой ОМСИ (Editor), есть разительное отличие в их поведении и если на объектах с углом вращение 0, проблема незаметна, то при повороте на 90/-90 градусов проблема хорошо видна, объект резко становиться темнее. При этом объект "золотой стандарт" таких свойств не проявляет. (скрин 6)
Есть ещё инетересное провяление. При наведении на объекты, они подсвечиваются, и тут уже становиться хорошо видно, что в случае экспортированного объекта (скрин 7) и объект "золотой стандарт" (скрин 8), объекты проявляют себя по разному. Первый подсвечивается полностью, заливая все компоненты структуры .sco, второй только основу, а апертуру нет. Словно для "золотой стандарт", объект апертуры более отдельная его часть, чем он основа, хотя в обоих случаях это разные o3d, включенные в общую .sco и проявляющиеся при красном сигнале. Вид немного сбоку (скрин 9).
В данный момент конфиги sco, идентичны, за исключением названий объектов. Экспортировать из сцены в которой нет других объектов, тоже пробовала. Ставить источники освещение и настройки освещения мира (world) выставлять тоже пробовала. (не помогло). Конвертировать .х - .o3d пробовала с различными настройками конвертера (ничего не помогло).
У меня, сложилось впечталение, словно на "золотой стандарт" не влияет освещение, а на мой влияет, вот только как это избежать? Что сделано не правильно и как это исправить? Что-то необходимо поправить в материале? Или экспортировать надо как-то по другому?
p.s.
Никаких прав или чего-либо ещё на интеллектуальную собственность я не подменяю, не преследую, присвоений чужих заслуг, трудов и.т.д, не планирую, как и не планирую получения какой либо выгоды и.т.д. Все права, заслуги и почести за труды, по скриптам, объектам, текстурам и прочему принадлежат автору "золотой стандарт", господину (товарищу) Moskur.